Bejelentkezés

Februártól kötelező az elektronikus halottvizsgálati bizonyítvány használata

2021.01.11. - 17:06

Egyszerűbbé és hatékonyabbá válik a halálozás anyakönyvezéshez szükséges adatok továbbítása 2021 februárjától. Az Elektronikus Halottvizsgálati Bizonyítványt kiállító (eHVB) rendszernek köszönhetően az anyakönyvezetők elektronikusan is megkapják majd az elhunytak eljáráshoz szükséges adatait. Az eHVB és az Elektronikus Anyakönyvi rendszer (EAK) között az Elektronikus Egészségügyi Szolgáltatási Tér (EESZT) biztosítja az adatintegrációt. Az eHVB rendszer európai uniós forrásból valósul meg és az Országos Kórházi Főigazgatóság működteti majd.

Az egyes eljárások egyszerűsítéséről és elektronizálásáról szóló jogszabály szerint a halottvizsgálati bizonyítványokat a jelenleg érvényes szabályok szerint februártól is papír alapon állítják ki az orvosok, ugyanakkor a helyszíni halottvizsgálatot végző orvos feladata lesz, hogy a halál tényének és idejének megállapítását követően, a lehető legrövidebb időn belül, de legkésőbb az azt követő első munkanapon, az anyakönyvezéshez szükséges adatokat rögzítse az eHVB rendszerben.

A fejlesztés egyik célja, hogy kétirányú kapcsolat jöjjön létre az Elektronikus Anyakönyvi Rendszer és az e-HVB rendszer között annak érdekében, hogy - az adatvédelmi szabályok szigorú megtartása mellett - az illetékes anyakönyvvezetők már saját elektronikus rendszerükön keresztül is elérhessék az elhunytak személyes adatait, valamint az elhalálozást igazoló dátumot.

Jelenleg a halottvizsgálati bizonyítványokat papír alapon állítják ki és továbbítják az orvosok. Ez azonban jóval időigényesebb, a dokumentáció egyes hatóságok közötti továbbítása költségesebb, az adatok kézzel való kitöltése pedig kevésbé megbízható, mint az elektronikus rendszer. Az európai uniós forrásból megvalósuló ingyenes eHVB-rendszernek köszönhetően a halálozás anyakönyvezéshez szükséges adatok elektronikusan továbbíthatóak majd, az eljárás hatósági szereplői pedig egységes, zárt rendszerben érik majd el az adatokat és a szükséges űrlapokat az ügyintézés gyorsítása és hatékonyabbá tétele érdekében. A rendszer teljes bevezetése és használatba vétele az év végére valósul meg. A projekt megvalósításához szükséges forrásokat a Széchenyi 2020 program biztosítja.

Budapest, 2021. január 11.

 

Sajtóközlemény